23 Mar 2008

Pasen 2008

DE HEER IS WAARLIJK OPGESTAAN
Daarom willen we vanuit Perú een “voortdurend” gezegend Opstandings-feest toe wensen; dat houdt nl. niet op als de “paasdagen” achter de rug zijn: nee!! Want Pasen betekent oa. dat de heilige God het offer voor onze schulden, door Jezus gebracht, geaccepteerd heeft: we mogen weer smetteloos voor Hem staan, zonder twijfel of angst. Geweldig toch !!
In onze kerk werd Pasen vooraf gevierd en misten we het dat er op goede vrijdag geen dienst was. Wilfredo, mijn vriend, is verantwoordelijk voor een buitenpost van de Pinkstergemeente en samen met hem hebben we, pa Ger en ik, een Paasmaaltijd (sedermaaltijd) georganiseerd volgens de Joodse traditie en symboliek. Ik heb van alle elementen iets voor ieder klaar gemaakt*, en bij elk onderdeel van de maaltijd heeft mijn vader de betekenis aan de hand van de bijbel uitgelegd. Het was een hele ervaring voor iedereen. Sommigen kon je zien genieten, anderen begrepen het niet zo goed, omdat de bijbelse achtergrond van velen erg laag is door gebrek aan zondagschool en onderwijs. In elk geval was het fijn om te doen en bezig te zijn met de diepere zin van de Paasmaaltijd.
*Vruchten-compot = klei dat herinnert aan het werk dat de joden moesten doen in Egypte als slaven
*Kommetjes zout water = de tranen van het volk in slavernij *Bittere kruiden = bittere tijden *Lammetjesvlees = offer voor vergeving van schuld=Jezus´offer *Ongegist brood=Leven vrij van schuld en zonde *Vijf glazen met wijn = vrijheid van de slavernij, Gods armen open voor Zijn Volk en de belofte van het Beloofde Land

No comments:

Post a Comment

Leuk dat je meekijkt!

Wilfredo & Judith