23 Nov 2007

Een stukje van mij gaat mee

We hebben Anja vanochtend op het vliegtuig gezet... weer afscheid nemen: je zou denken dat we inmiddels hier wel aan gewend zijn, maar niets is minder waar... maar je leert wel ieder moment iets intenser te genieten van het samenzijn als dat door tijd en afstand moeilijk is... en dat heb ik ook zeker gedaan!!! Was de aardbol maar iets kleiner, maar dan vallen we er met velen af geloof ik :)

Afgelopen weekend zijn we naar Trujillo gegaan en hebben we echt genoten van zon, zee en strand... dus de velletjes hangen nu wel aan het gezicht hihi. Gewoon weer even lekker helemaal wegwaaien aan zee en ook cultureel bezig zijn!









Verder heb ik Anja een dagje meegenomen naar het werk van een herbebossings-project. In de vallei van Combayo zijn er drie boomkwekerijen van de gemeente Cajamarca (waar ik voor werk) om acht stroomgebieden in de bergen te herbebossen. Dit veldwerk hoort niet bij mijn beleidmaken of milieu-educatie natuurlijk, maar we mochten een dagje mee en die vallei (dichtbij de vallei van de stad van Cajamarca) is erg groen en mooi. Anja heeft daar voor het eerst echt bergwater uit een beekje gedronken en dat was natuurlijk een hele belevenis. Het hele gebied zit vol waterbronnen die niet goed benut worden en in het project is ook het maken van waterreservoirs inbegrepen. Het is altijd vechten tegen de politieke interesses want ook al is dit natuurlijk ontzettend nuttig, er is altijd tegenstand als ze er zelf in de gemeente niet beter van worden en het niet genoeg zichtbaar is voor de kiezers.

De organisatie van onze afdeling is nu weer erg onzeker aangezien er weer allerlei leidinggevenden zijn veranderd. Als er een baas wordt veranderd, komt hij met zijn eigen mensen en gaan er dus een heleboel weer weg. Aangezien er op papier geen werkverband is voor meer dan een maand en iedere maand het contract is alsof je net binnenkomt, kun je niet veel meer doen dan vertrekken. In januari wordt er nogmaals besloten wie gaat en blijft, omdat iedere burgemeester zijn kiezers belooft werk te geven en dus gaat iedereen van de vorige partij er weer uit. Omdat ik niet politiek-aanhanger ben en omdat ik vaak tegen-advies geef op basis van de milieu-wetgeving val ik niet altijd erg goed in de smaak bij de wethouders, dus we zullen zien... maar mijn dignity als professioneel blijft in stand en dat is voor mij belangrijker.


Anja hier hebben, heeft me weer laten zien wat ik zo ontzettend mis: de diepere vriendschappen die hier door verschillende factoren, van desorganisatie en wantrouwen moeilijk zijn op te bouwen. Het werk is moeilijk, maar ook weer een uitdaging, de economische situatie blijft onzeker, maar daar moet je zelf langzaam zekerheid inbouwen door bijvoorbeeld eigen projecten en eigen bedrijf, het weer is natuurlijk altijd beter dan in NL en de bergen blijven me fascineren... het sociale leven is wat hier zo laag is: iedereen is ontzettend vriendelijk en gastvrij, maar diepgang durven ze niet aan. Bid hier aub voor: voor mij, maar ook voor de kerk en de maatschappij... het is zo belangrijk om te leren om als team te werken, elkaar te steunen en samen vooruit te komen op sociaal, economisch en geestelijk gebied.

No comments:

Post a Comment

Leuk dat je meekijkt!

Wilfredo & Judith