27 Aug 2020

Zelfs als ik door een diep, donker dal ga...

Jezus zei: "IK BEN de opstanding en het leven. Iedereen die in Mij gelooft, zal leven, zelfs als hij al gestorven is. Joh. 11:25

Cijfers

We kunnen spreken over cijfers, over dat Perú percentueel het ergst getroffen land van Latijns América is door COVID-19, over het tekort aan ziekenhuisbedden omdat er nooit genoeg geïnvesteerd is in gezondheidszorg, over de schaarste van betaalbare medicijnen, over zuurstoftekort… maar het zijn niet alléén cijfers, het zijn voor ons geen statistieken meer: het zijn voor ons gemeenteleden, collega voorgangers, vrienden, familie…

Chaos en Strijd

Juan Victor Chuquiruna Arteaga werd 74 jaar. Hij was een fitte, vrolijke man. Hij is voorganger geweest, als een vader voor velen, onder anderen voor de 9 kleinkinderen die bij hem in huis woonden.

Juan Victor Chuquiruna Arteaga werd 74 jaar. 
Hij was een fitte, vrolijke man. 
Hij is voorganger geweest, als een vader voor velen, 
onder anderen voor de 9 kleinkinderen 
die bij hem in huis woonden.

We gingen met vader Juan naar het ziekenhuis, want hij kreeg geen lucht meer, maar we werden met een zakje met medicijnen naar huis gestuurd, want er waren geen bedden en geen zuurstoftanks beschikbaar… een week lang heeft Wilfredo heel Cajamarca afgezocht om twee zuurtsoftanks per dag vol te krijgen, maar de gezondheid van zijn vader ging achteruit. We konden dokters alleen virtueel raadplegen, want ook zij zijn bang in de huidige situatie. De longarts kon niets meer voor ons betekenen. We moesten toch weer naar het “ziekenhuis”, nou ja, een omgebouwde polikliniek. Een dag met hem in de rij zitten wachten op een bankje, eigen zuurstoftank ernaast vóór hij werd opgenomen… toen begon het waken in het slagveld binnen in het ziekenhuis. Door tekort aan personeel, blijft één familielid per patiënt bij hun; ruim 20 patiënten in twee kleine geïmproviseerde kamertjes, één jonge arts en één verpleegkundige.

8 dagen strijden voor zijn leven, 8 dagen omringd door ziekte en dood. Letterlijk, want lijken werden op de grond gelegd tot geregeld werd dat de overledene begraven kon worden in de overvolle begraafplaats. Mensen hoesten, worden gereanimeerd, stikken, allemaal in dezelfde ruimte. Wilfredo liet vader Juan preken horen en las voor uit de Bijbel te midden van deze chaos. Ineens hoorde hij: “meneer!” … “kan het niet wat harder? Ik denk dat iedereen het hier wel wil horen!”.

God is erbij

Wilfredo, vader Juan (74) en moeder Rosalia (71).

Na 8 dagen gaf het lichaam van vader Juan het op. Hij was uitgeput en er waren geen ic-bedden. Ook hij werd rechtstreeks naar de begraafplaats gebracht: geen afscheid, geen herdenking, alleen herinneringen. En toch kunnen we zeggen: “God is erbij”; tijdens het Bijbel lezen voor alle patiënten, in het samen zorgen voor hem, in de bescherming van de gezondheid van Wilfredo die de hele dag of de hele nacht bij hem bleef… We hebben ook wonderen gezien, zoals in het leven van een jonge bevriende arts, die 10 dagen op IC aan de beademing lag en toen 2 dagen later het ziekenhuis uitliep. 


Zelfs als ik door een diep, donker dal ga, een dal van moeilijkheden, ben ik niet bang, want U bent bij mij. Psalm 23:4


Persoonlijk nieuws

We proberen thuis alles verder goed te laten verlopen. Efrani, Esther en Christy gaan door met hun online-lessen en oma Froukje verzorgt heerlijke maaltijden. Toch is het plaatje buitenshuis zo anders. We krijgen steeds meer overlijdensberichten, telefoontjes van mensen die op zoek zijn naar zuurstofflessen of beademingsmachines en daarnaast proberen we op de een of andere manier het verlies van vader Juan een plek te geven. Het is emotioneel en vaak lichamelijk heel zwaar en tegelijkertijd zijn we enorm dankbaar voor ons kleine stukkie oase thuis.

Elke zaterdag doen de meiden onderhoud 
van de tuin 
J




Projecten

Uitdelen in Sucre

Eind april maakten we de eerste Tas Vol Hoop met levensmiddelen voor de noodlijdende families van onze gemeente. Ze hadden toen al ruim een maand geen inkomen gehad en sommigen hadden niets meer te eten wegens de lockdown. Tot augustus hebben we inmiddels 358 tassen twv €15,- pp mogen uitdelen, dankzij jouw hulp. Veel mensen zijn hun baan kwijt, of hun werkgevers zijn failliet. We verwachten dat deze hulp in ieder geval tot december nodig blijft, dus alle steun is hartelijk welkom. We willen het zelfs uitbreiden, omdat de ziekenhuizen vol zijn, medische hulp schaars is en medicijnen peperduur. 

Sommigen mochten we ook een 
Nieuw Testament geven.


We weten nu hoe belangrijk het is een zuurstoftank te kunnen lenen en dat het 65 euro kost deze te vullen, waar iemand een halve dag lucht mee krijgt. Wil je hieraan bijdragen, stuur dan een gift ovv “Geef Cajamarca lucht”.


Bidden

Dankpunten:

· Dankbaar voor de Tas Vol Hoop, die via 4 lokale kerken wordt uitgedeeld aan noodlijdende families.
· Dankbaar dat we hulp mochten sturen naar het binnenland om ook daar Tassen Vol Hoop uit te delen.
· Dankbaar dat Wilfredo gespaard is gebleven voor deze ziekte, ondanks dat hij hele dagen en nachten in het ziekenhuis bij zijn vader verbleef.
· Dankbaar dat we met de Tas vol Hoop ook het Evangelie en Bijbels mogen delen.

Gebedspunten:

· Bid voor het rouwproces na het verlies van vader Juan. Bid ook voor moeder Rosalia, -die nog herstellende is van COVID- en die vorig jaar ook haar oudste dochter verloor.
· Bid voor voorziening om andere gezinnen te mogen helpen met medicijnen of zuurstof (GEEF CAJAMARCA LUCHT).
· Bid voor bescherming van onze gezondheid en vrede in midden van deze storm.
· Bid voor onze broeders in het binnenland, waar überhaupt geen gezondheidszorg aanwezig is.
· We willen kijken of we Sucre en Oxamarca (binnenland) weer kunnen bezoeken en bemoedigen. Bid voor wijsheid in de besluitvorming en bescherming.


Heel hartelijk gegroet uit Perú,
Wilfredo&Judith
Esther, Christy en Efrani


1 comment:

  1. Ben je diepbedroefd? Maak je geen zorgen, laat DR ALABA je helpen om je ex terug te krijgen "Ik was 5 jaar getrouwd met twee kinderen en ik leefde gelukkig met mijn familie totdat het lelijk werd met mij en mijn man, wat ons bijna elke keer tot ruzies en ruzies leidt Het werd erger op het moment dat mijn man de scheiding aanvroeg. ik deed mijn best om hem van gedachten te laten veranderen en bij mij te blijven omdat ik met heel mijn hart van hem houd en ik mijn man niet wilde verliezen, alles. Hij verliet het huis en ging door met het aanvragen van echtscheiding, ik bad en probeerde alles, maar nog steeds werkte niets. De doorbraak kwam toen iemand me kennis liet maken met deze geweldige, geweldige toverspreuk genaamd DR ALABA, die me hielp op het einde ... ik ben nog nooit zo'n fan geweest van dit soort dingen, maar ik besloot het gewoon te proberen, want ik was wanhopig en had geen keus ... Hij deed de magie voor mij en zo ging zoals hij had beloofd en mijn man veranderde van gedachten en kwam thuis om bij mij en de kinderen te blijven romise om me nooit meer pijn te doen. we leven gelukkig zoals het was met de hulp van DR Alaba. Als je hulp nodig hebt, kun je contact opnemen met DR Alaba via het e-mailadres: dralaba3000@gmail.com of via whatsapp: +2349071995123 ...,.,.,

    ReplyDelete

Leuk dat je meekijkt!

Wilfredo & Judith