17 Aug 2021

Verbonden - Conectados

Yesiël werkte elke zomer in een stad in de jungle, hij verkocht kwarteleitjes, ver van huis en zoals hijzelf zegt: ook ver van God. Eigenlijk wilde hij in Moyobamba blijven en niet meer terug, maar de studie voor automonteur ging niet door wegens de pandemie en daarom ging hij dichter bij huis studeren. Yesiël: “nu weet ik dat God me terugbracht om de jeugdgroep weer leven in te blazen.”

Yesiël had in die tijd al vaker de link van Bet El online gezien, toen
hij er uiteindelijk uit verveling op klikte. Ineens zat hij in een online-bijeenkomst met oude vrienden en ook nieuwe gezichten van jeugd van onze gemeente. De verveling werd enthousiasme. Daarna telde hij de dagen dat hij er weer bij kon zijn!

We kennen Yesiël vanaf zijn 12de, omdat hij in onze jeugdweekenden van Sucre was. Toch had hij de laatste jaren weinig interesse meer, en áls hij naar de kerk ging, begreep hij er toch niets meer van. “Het was alsof ze een andere taal tegen me spraken. Na mijn werk ging ik altijd uit met mijn vrienden naar de discotheek en samen drinken. Dat was mijn leven de laatste tijd tot ik in contact kwam met de jeugdgroep van Bet El. Ik organiseerde daarna mijn werk en tijd zodanig dat ik niet één bijeenkomst miste.”

In maart ging Yesiël terug naar Sucre om zich in te schrijven voor boekhoudkundige studies. Hij sprak met een aantal vrienden over zijn wens om de jeugdgroep weer bij elkaar te roepen. Ze waren al meer dan een jaar niet samengekomen. Voorganger Marciano zei dat hij de leiding dan moest nemen. “Dat was voor mij een grote uitdaging! Ik moest op tijd komen, activiteiten organiseren en thema´s voorbereiden.”

Jeugdleiding van Sucre
Yesiël nam de bijeenkomsten van Bet El op en bestudeerde de Bijbelteksten om dat thema daarna met de jeugd van Sucre te delen. Samen met zijn neef Harry kwam Yesiël een dag naar Cajamarca om ons te vragen hen te helpen. Zo ontstond het idee een jeugdweekend te organiseren. Afgelopen weekend hebben we een geweldige tijd gehad samen met jongeren van Sucre, Oxamarca en Cajamarca. Een tijd van karaktervorming, omgaan met social media en een tijd van gebed voor elkaar: verbonden met elkaar en verbonden met God!

Daarom heet onze jeugdgroep:

VERBONDEN - CONECT@2

Jeugdweekend in Sucre



1 comment:

  1. Yesiel trabajaba todos los veranos en una ciudad de la selva, vendía huevos de codorniz, lejos de casa y, como él mismo dice: también lejos de Dios. De hecho, quería quedarse en Moyobamba y no volver, pero el estudio de mecánica automotriz no se abrió debido a la pandemia y fue a estudiar más cerca de casa. Yesiel: "Ahora sé que Dios me trajo de regreso para reabrir el grupo de jóvenes".
    Yesiël ya había visto el enlace de Bet El online en ese momento, entonces finalmente hizo clic en él por aburrimiento. De repente se encontraba en un encuentro online con viejos amigos y también caras nuevas de la juventud de nuestra Iglesia. El aburrimiento se convirtió en entusiasmo. ¡Luego contaba los días hasta que pudiera participar de nuevo!
    Conocemos a Yesiël desde que tenía 12 años, porque estaba en Sucre durante los retiros de jóvenes. Sin embargo, en los últimos años había perdido el interés y cuando iba a la iglesia ya no entendía nada al respecto. “Era como si me estuvieran hablando en un idioma diferente. Después del trabajo siempre salía con mis amigos a la discoteca. Esa era mi vida últimamente hasta que entré en contacto con el grupo juvenil de Bet El. Después de eso organizaba mi trabajo y mi tiempo de tal manera que no me perdia ni una sola reunión ".
    En marzo, Yesiel regresó a Sucre para matricularse en la carrera de contabilidad. Habló con algunos amigos sobre su deseo de reunir al grupo de jóvenes de la Iglesia. No se habían reunido en más de un año. El pastor Marciano dijo que debería tomar el liderazgo. “¡Eso fue un gran desafío para mí! Tenía que llegar a tiempo, organizar actividades y preparar temas”.
    Yesiel grababa las reuniones en Bet El y estudiaba las Escrituras y luego compartia ese tema con los jóvenes de Sucre. Junto a su primo Harry, Yesiel llegó un día a Cajamarca para pedirnos que los ayudáramos. Así surgió la idea de organizar un retiro de jóvenes. El fin de semana pasado lo pasamos muy bien junto a jóvenes de Sucre, Oxamarca y Cajamarca. Un tiempo para desarrollar el carácter, uso adecuado de las redes sociales y un tiempo de oración de unos por otros: ¡conectados entre amigos, hermanos y conectados con Dios!
    Por eso nuestro grupo de jóvenes se llama: CONECT@2

    ReplyDelete

Leuk dat je meekijkt!

Wilfredo & Judith